pimsierdal.reismee.nl

Dag 2: Boedapest & Veszprém

Sirenes. Verkeer. In twee woorden vat ik mijn nacht samen. In een drukke stad met een raam open slapen is blijkbaar niet zo’n goed plan. Na amper vijf uur slaap word ik wakker om 7:00 uur en moet ik zorgen dat de blog voor jullie online komt te staan. Om 8:15 uur is ‘ie af en kan ik na een frisse douche ontbijten.
Hierna leidde de gids van gisteren ons door een ander deel van de stad. We zagen weer mooie gebouwen, weer het waanzinnige uitzicht van gisteren over de rivier de Donau en de rest van de stad Boedapest. Na deze rondleiding hadden we vrije tijd. De één ging kaarten in een café, wij gingen lunchen en de kledingwinkels bekijken.
Om 17:30 uur vertrokken we per trein naar Veszprém. In deze stad gaan we de komende dagen scholen bezoeken en hoop ik jullie ‘paspoorten’ te bezorgen aan de Hongaarse kinderen.
De treinreis zou bijna 2 uur duren. Na 1 uur en drie kwartier stopte de trein. Het spoor was kapot, waardoor we niet meer verder konden rijden. We stapten uit op een verlaten station. We gingen van 25 graden in Boedapest naar 7 graden en windkracht 7 in Veszprém. Gelukkig stond er een bus voor ons klaar. Deze bus bracht ons naar Veszprém waar wij de komende dagen verblijven. Na een koud avondmaal besloten de jongens, waaronder ik dus, om de lokale kroeg op te zoeken. Na veel tafelvoetbal potjes gingen we rustig slapen. Om 6:00 uur gaat tevens de wekker al.

Tot morgen kinderen, tot de volgende blog!

Matthijs en Keith

Hoi meester Pim,
Hoe ziet de school eruit
en is het een fijn verblijf in het hotel?
hoeveel kinderen zitten er in de klas
en wat is er allemaal te eten in de café's?
groetjes

Matthijs en Keith

bente sokaina

hoiii hier zijn we weer jammer he
hoeveel graden is t daar?
is het hotel wel fijn

julie & Emma

Hoi meester Pim
We ben benieuwd of je de paspoorten al hebt kunnen geven!
Is er een groot verschil in onderwijs en klassen??
Wat eten de kinderen in de pauze? Is het ander eten dan bij ons??
Is er iets typisch Hongaars in Hongarije? We hopen dat het daar leuk is!!

groetjes Julie & Emma

Julie & Emma

veel plezier nog

@Matthijs en Keith

Ik zal foto's plaatsen van de school bij mijn volgende blog. Het was er vooral enorm warm binnen. Onze school is mooier dan de scholen hier.
Het hotel is ook prima!
Je kunt van alles eten hier. Vandaag hebben we pizza gegeten. Maar je krijgt er ook vlees met friet of rijst en pasta bijvoorbeeld.

Groetjes en tot gauw,

@Bente en Sokaina

Vandaag was het maar 9 graden en regende het de hele dag. Gelukkig zaten we vandaag veel binnen haha.
Het hotel is prima!

@Julie en Emma,

Ik heb de paspoorten helaas nog altijd niet kunnen geven. We gaan ons best doen om dat vrijdag alsnog te gaan doen!
Het onderwijs lijkt best veel op dat in Nederland. Maar hier hebben ze niet een vaste leraar, maar voor ieder vak iemand anders.
De kinderen eten in de kantine van de school. Hier kunnen ze een warme maaltijd kopen, bijvoorbeeld een stuk kip met rijst en groente.
Iets typisch Hongaars is goulash. Dit is vaak een soep met vlees erin.