pimsierdal.reismee.nl

Dag 5: Kleuters

Hoi kinderen van groep 6/7,

De wekker om 5:45 uur. Opstaan, douchen, aankleden, ontbijten. Om 7:00 zitten we in de auto en bus naar de kleuterschool. Na ongeveer 20 minuten rijden komen we aan. Het gebouw bestaat uit twee delen. Er schijnt geen verschil te zijn tussen de twee gebouwen, zo zei de directrice. Toen we een uur in een kleuterklas zaten in het andere gebouw, bleek dit toch deels anders te zijn. Waar in het hoofdgebouw zo’n 15 spellen in de kast stonden, zo stonden er 3 in het andere gebouw. Verder was het opvallend dat de kinderen niet gezamenlijk eten. Eerst eten er vier kinderen. Als zij klaar zijn, mogen andere vier kinderen eten.

De kinderen hebben geen vaste tijd dat ze op school moeten zijn. Ze mogen tussen 6(!) en 9 uur binnenlopen. Ze kunnen uiterlijk tot 16:00 uur blijven. Het is dus mogelijk om een kind maar liefst 10 uur achter elkaar op een school achter te laten. Dat is enorm veel in mijn ogen. Na een uur mochten wij (4 studenten) ook zelf een kleine activiteit doen met de kinderen. Hier kregen we 5 minuten de tijd voor, want het was tijd om naar de basisschool te gaan aan de overkant van de straat. Na het lied ‘hoofd, schouders, knie en teen’ te hebben gezongen maakten we de oversteek naar de basisschool. De derde basisschool in drie dagen. Ook deze school (net als gisteren) leek welvarender te zijn dan de gemiddelde basisschool in Hongarije. Ook hier hadden ze een smartboard in het lokaal. Net als op de andere scholen die we bezochten, waren de kinderen hier ook erg braaf. Als de leerkracht aan het woord is, luisteren de kinderen. Het is uit den boze om dan te praten. Dat zijn wij niet gewend;).

Het meest bijzondere van vandaag was de gymles. Zie hiervoor de foto’s. De filmpjes zal ik in de klas laten zien. Als de les begint, staan alle meisjes vooraan in een rij naast elkaar. Alle jongens staan erachter in een rij. De leerkracht is erg streng en zit er bovenop. De kinderen verdelen zich in vier groepen en gaan allemaal een andere activiteit doen. Ze wissel na ongeveer zeven minuten door. Het gaat allemaal in een enorm hoog tempo. Ik kan me voorstellen dat de kinderen na de les erg vermoeid zijn.

Verder hebben we het Balatonmeer bezocht. Omdat het nu nog niet warm is, waren er geen toeristen. In de zomer is het daar enorm druk. Iemand van onze groep besloot om toch in het water gaan, wat natuurlijk ontzettend koud was.

Onze laatste avond hebben we afgesloten met een gezamenlijk (alle Nederlandse studenten) etentje in een restaurant.

Hongaarse les:

Als je iemand groet, zeg je: Jó napot kivánok.

Als je weg gaat, zeg je: Szia.

Groetjes,

Meester Pim