pimsierdal.reismee.nl

Dag 4: Verbazing

Goedenavond lieve kinderen van groep 6/7,

Negen graden en regen. Met zo’n weer lijkt iedere stad helaas minder mooi. Voor de tweede dag op rij bezoeken we een basisschool. Voor deze kinderen begint de dag al om 7:30 uur (vroeg he?). Ze krijgen telkens 45 minuten les van een andere leerkracht. Na iedere les hebben ze 15 minuten pauze. Ik mocht de lessen Frans en aardrijkskunde bijwonen. De les Frans werd gegeven aan 13 jarige kinderen en de aardrijkskundeles werd gegeven aan groep 6. Er waren verschillen tussen beide lessen. Vooral het enthousiasme van de kinderen was een groot verschil. De 13 jarige kinderen leken het totaal niet naar hun zin te hebben, ze waren erg stil en deden niet actief mee tijdens de les. En dit terwijl de lerares veel spellen met de kinderen deed. Ze speelden samen het spel Wie ben ik? , Kahoot en vele andere spellen.

De les aardrijkskunde was verbazingwekkend om te zien. Ze gebruikten ontzettend veel materiaal om educatieve spellen te spelen. Dit materiaal hebben de kinderen zelf gemaakt tijdens de lessen handvaardigheid. Ik heb ook een klein cadeautje gekregen, zie hiervoor de foto’s. Tijdens de les kwamen veel onderwerpen aan bod. Windrichtingen, provincies, buurlanden en hoogtes. Ook werd er gezongen tijdens de les over het Balatonmeer. Dit was tevens goed voor de concentratie.

Voor de meeste kinderen was de schooldag om 14:00 uur afgelopen. Dit is iedere dag anders. De school leek heel veel op een middelbare school in Nederland. Het was heel leuk en interessant om dit eens te zien.

Helaas kregen we ook op deze school geen mogelijkheid om de paspoorten te laten zien en in te vullen. We hebben afgesproken met onze begeleider dat we dit komende vrijdag alsnog kunnen doen! Maar eerst eens zien en dan geloven natuurlijk. Ik zou het erg jammer vinden als dit niet zou lukken.

We hebben ook nog een drama workshop gevolgd, samen met de Hongaarse studenten. Deze workshop werd gegeven die erg leek op Tito van Rocket Power. Kennen jullie hem? De workshop was erg grappig, maar soms ook ongemakkelijk. Ik zal een paar voorbeelden geven. We begonnen met een tikspel. Hierna gingen we in een kring staan en moesten we de bewegingen van Tito (niet zijn echte naam ;) nadoen. Er mocht niet gepraat worden! Ook moesten we schreeuwen en bewegen met onze billen. Hier werd natuurlijk ontzettend veel bij gelachen. Een andere oefening was dat we iedereen een hand moesten geven en recht in de ogen aankijken. Je moest verschillende emoties tonen. De ene keer moest je boos kijken, de andere keer blij. Dit ging nog een stapje verder. De volgende ronde moesten we elkaar aanraken. Twee handen op de wangen of op het hoofd, zo deed Tito het voor. Dit was best ongemakkelijk, omdat je sommige mensen pas een paar dagen kent. Al met al was het (opnieuw) een verbazingwekkende ervaring.

Op woensdagavond ben ik moe, kijk ik Fortuna Sittard – Feyenoord nog even op de laptop en ga ik vroeg slapen.

Tot morgen!

Groetjes,