pimsierdal.reismee.nl

Dag 3: School bezoeken in Veszprém

Hoi lieve kinderen van groep 6/7,


Voor mijn gevoel ben ik al een week in Hongarije. Iedere dag onderneem je veel dingen, je ziet veel en je loopt veel. Het zijn vermoeiende, maar leuke dagen. Wat ook erg leuk is, is dat je elkaar beter leert kennen. We zijn met een groep van in totaal 14 personen, bestaande uit toekomstig leerkrachten en twee leerkrachten van de pabo. De pabo is de school waar ik altijd naar toe ga.

Na de eerste (korte) nacht in Veszprém (4 uur slaap), gaat het vandaag echt beginnen. Na het ontbijt komen de Hongaarse pabo studenten ons hostel binnen met hun leraar. Deze leraar heet Zoltan. Hij spreekt goed Engels en dus kunnen we goed met hem praten. Hij gaf ons een korte les ‘Hongaars voor beginners’. Hierna zijn we te voet naar de basisschool gegaan. Hier mocht je niet filmen en geen foto’s maken tijdens de lessen i.v.m. de privacy van de kinderen. We gingen in groepjes van twee lessen bezoeken. Ik bezocht de lessen rekenen en muziek in groep 4. Iedere les duurt hier 45 minuten. Elke les wordt gegeven door een andere leerkracht. Het is dus niet zoals bij ons, dat juf Maud, juf Joyce en ik jullie het hele jaar lesgeven. Hoe zouden jullie dat vinden?

Tijdens de rekenles viel mij op dat er niet geleerd werd vanuit het boek, maar dat de leerkracht alles zelf moest ontwerpen. In groep 4 zijn ze vooral bezig met het automatiseren van de tafels 1 t/m 5 en 10. Ook kwam het optellen en aftrekken aan bod. De lerares had bijvoorbeeld allemaal kaartjes gemaakt met sommen erop.

Hierna volgde een korte pauze en gingen we verder met de muziekles. Ook deze les duurde 45 minuten lang. De kinderen bleven in hetzelfde lokaal (dat dan weer wel), maar een andere leerkracht zou de les geven. Deze verschilde niet heel veel met de lessen die juf Eefje aan jullie geeft. De kinderen hebben zelf muziek gemaakt met instrumenten als de sambabal, tamboerijn, triangel enz. Ze hebben gezongen en ze hebben bewogen op muziek.

Ik heb helaas niet de kans gekregen om jullie paspoorten aan de kinderen te geven. Ik heb dus ook nog niet de mogelijkheid gekregen om de kinderen paspoorten voor jullie te laten maken. Hopelijk kan dat morgen, als we een andere school gaan bezoeken.

Toen het 12:30 uur was, was het tijd voor de lunch. Na de lunch in de stad, kregen we een rondleiding van anderhalf uur. Aanvankelijk interessant, maar toen het maar bleef regenen en mijn sokken in een spons veranderde, werd het minder leuk.

Na een verse pasta hebben we de dag afgesloten in hetzelfde café als waar we gisteren waren geëindigd.



Tot morgen!



Groetjes,

Meester Pim

Reacties

Reacties

liam en collin

praten er mensen in Hongarije Nederlands?

jop quin

hoi meester Pim ik heb een vraag heb je al een meisje op het oog in de groep en zo ja hoe heet ze ik ben gewoon nieuwsgierig ken ook al namen van de kinderen daar in de klas en was het raar dat bord zo oud beetje jazz en zijn de namen raar en waar slaap je en wanneer kom je terug en ken je mij en Quin nog liefs Quin jop

Famke-Esmée

Jammer dat de kinderen onze paspoorten niet konden ontvangen! Als ze ze wel mogen hoop ik dat ze het leuk gaan vinden. Is het eten er ook lekker? kan je misschien het traditionele gerecht van Hongarije in je volgende blogje laten zien. Zou je daar willen gaan wonen? Hebben ze daar ook bami of nasi? Wat voor elektronische spullen hebben ze daar? We wensen je nog een fijne dag. groetjes Famke, Esmée en de hele klas! Bye/Doei.

lotteeeee en jolijnnnnn

hoi meester Pim, hoe is het Veszprém? hoeveel kinderen zitten er daar in een klas. en welke vakken doen ze. hopelijk kun je de paspoorten nog invullen. ga nog maar lekker veel shoppen en naar het cafe. veel groetjes uit nederland liefst jolijn en lotte

Sharissa en Gwen

Hoi Meester Pim We vinden het heel leuk dat je de blogs plaatst.hoe is het daar? hebben ze ook andere lessen als dat wij hebben? we hopen dat je snel terug komt. Tot hoelang hebben ze daar eigenlijk school? is het daar ook lekker weer? en heb je ook met de kinderen gepraat hoe het bij hun is? en we hopen dat de Hongaarse kinderen veel info kunnen geven over onze vragen. veel groetjes uit Nederland en groep 6/7 en Sharissa en Gwen.

FAZE TYGO EN FAZE KYAN

haai meester Pim, hoe laat is het bij jou bij is het school tijd ]: heb je nog wat leuks gedaan.
hebben jullie nog gevoetbald wa of hadden jullie geen bal

GR. tygo en Kyan

Faye & Senna

dit wil Faye zeggen:

meester Pim tafel voetbal is ook verslavend,
maar de eerste school ben je al voorbij ik. hoop dat je nog
bij de paspoorten aankomt want dat wilde je graag,
voor de rest heb je vrijetijd
maar een fijne reis gewenst.

groetjes Faye :)


dit wil Senna zeggen :

hoi meester Pim !
heb je het naar je zin daar ? ik hoop het wel natuurlijk.
En net zoals Faye zei , ik hoop ook dat je nog aan bot komt met de rapporten, dat lijkt me heel leuk .
geniet er nog lekker van , ga nog lekker een potje tafelvoetballen XD en hoopelijk tot snel <3


groetjes Senna :)

bentee sootjeee

hoi is het leuk en zijn de passporten ook aan bot gekomen :)

Pim Sierdal

@Liam en Collin

Vandaag ben ik toevallig een Nederlander tegengekomen. Hij is 21 jaar en is verhuisd naar Hongarije toen hij 11 jaar was. Nu woont hij dus al 10 jaar hier en hij vindt het erg leuk.

Pim Sierdal

@ Jop en Quin,

hoi meester Pim ik heb een vraag heb je al een meisje op het oog in de groep en zo ja hoe heet ze ik ben gewoon nieuwsgierig ken ook al namen van de kinderen daar in de klas en was het raar dat bord zo oud beetje jazz en zijn de namen raar en waar slaap je en wanneer kom je terug en ken je mij en Quin nog liefs Quin jop

Haha ik heb een vriendin dus ik heb niemand op het oog. We zijn maar 45 minuten in elke klas geweest dus ik weet bijna geen namen. De meest opvallende naam was Niké.
Het is lang geleden dat er een krijtbord was, maar toen ik vroeger op school zat hadden ze ook een krijtbord haha, dus ik was er wel aan gewend.
Ik slaap in een hotel in de stad Veszprém. Vrijdagavond vliegen we naar huis met het vliegtuig.

Groetjes,

Meester Pim

Pim Sierdal

@Famke en Esmée,

Het eten is vaak minder lekker dan in Nederland. Wat me opvalt is dat het eten vaak koud is. Ik heb de laatste dagen vaak koude rijst met een stukje vlees gegeten.
Ik zal proberen om morgen of vrijdag goulash te eten, dan maak ik daar een foto van.
Ik zou er zeker niet willen wonen. Ik vind het niet zo mooi als in Nederland. De huizen, de straten en andere gebouwen zijn in Nederland veel mooier.
Bami en nasi heb ik nog nergens gezien hier.
In het hostel hangt een hele oude televisie op. Geen platte televisie, maar een kleine en dikke televisie.

Groetjes,

Meester Pim

Pim Sierdal

@Jolijn en Lotte,

Het is leuk hier in Veszprém. De stad is niet heel mooi, maar het is wel gezellig met de groep! Er zitten hier ongeveer 26 kinderen in de klassen. Ze hebben hier dezelfde vakken als bij ons, maar hier hebben ze nog extra vakken. Ze krijgen bijvoorbeeld Frans, Duits en ze leren een volksdans.

Tot snel!

Groetjes,

Meester Pim

Pim Sierdal

@Sharissa en Gwen,

Hier gaat alles goed! Hier krijgen ze alle vakken wat wij ook hebben, maar hier krijgen ze ook Frans, Duits en volksdansen haha. Van het volksdansen heb ik nog een filmpje.
Ze beginnen hier al om 7:30 uur met school. Dit geldt niet voor alle scholen, sommigen beginnen om 8:00 uur of 7:00 uur zelfs. Ze hebben school tot 14:00 uur.
Het weer is de laatste twee dagen slecht geweest. Vanaf morgen (donderdag) zou het weer beter worden gelukkig :) .

Veel groetjes en tot snel,

Meester Pim

Pim Sierdal

@Tygo en Kyan,

Haha we hebben nog gevoetbald in Boedapest op het treinstation. We moesten 45 minuten wachten op de trein, dus dat was wel even leuk!
Hier is het dezelfde tijd als in Nederland.

Groetjes,

Meester Pim

Pim Sierdal

@Senna en Faye,

Bedankt voor jullie leuke reacties! Ik heb het zeker naar mijn zin. We hebben een gezellige groep en we kunnen veel lachen. Het land zelf vind ik niet zo mooi.


Groetjes en tot snel,

Meester Pim

chanel

is het leuk daar? is er een groot verschil in onderwijs? kwa eten? kwa tijd in pauze?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!